Kiedy zacząć?
Nauka w SjudKids przeznaczona jest
dla dzieci i młodzieży w wieku szkoły
podstawowej lub starszych. Dla osób, które nigdy przedtem nie
uczyły się grać na żadnym instrumencie oraz dla tych, którzy już troszkę poznali
instrument.
|
|
Kiedy gramy na skrzypcach czy na
fortepianie to tak samo kiedy gramy w ping-ponga, tańczymy lub biegamy,
wówczas poddani jesteśmy tym samym uwarunkowaniom, niezależnie od tego
czy to wiemy czy nie. Technika gry na instrumencie łączy się zawsze z
inspiracją, interpretacją, improwizacją, z kreatywnością i
muzykalnością. Jednak aby koordynacja gestów z uwzględnieniem
charakterystycznych cech instrumentu stała się jak najbardziej w
naturalny sposób zrozumiała dla instrumentalisty, w miarę możliwości
dobrze jest zaczynać grać już w dzieciństwie.
W Studio Artystycznym Syjud polecamy naukę gry na
instrumencie od lat 4, 5 i 6 ale to nie jest reguła! można zacząć także
wcześniej lub później. W.A.Mozart na klawesynie zaczął grać w wieku 3
lat. Dla najmłodszych ze względu na
łatwość uzyskania pierwszych melodii, najlepszym instrumentem będzie
fortepian lub keyboard.
Ważnym czynnikiem w kształceniu
jest początkowa praca nad ułożeniem rączki na klawiaturze, a następnie
praca nad techniką gry poprzez ćwiczenia palców. Z techniką gry na
instrumencie łączy się zawsze nastrój, interpretacja, kreatywność,
improwizacja. Koordynacja pracy rąk powinna być zrozumiała już dla
młodego początkującego pianisty w prosty sposób tak jak np. dla
tańczącego, czy grającego po prostu w piłkę.
Ważne jest
aby wiedzieć w jaki sposób koordynować pracę naszych mięśni tych
silniejszych, nie nadużywać układu mięśniowego oraz w dobry sposób
wykorzystywać go w obrębie aparatu wykonawczego.
Dlatego
mamy za zadanie przyswoić sobie najbardziej naturalny i odpowiedni
sposób gry na fortepianie.
... np. nie grac jednym
palcem.... nie machać nadgarstkiem podczas gry.... nie opierać ręki pod
klawiszami ... itp. ponieważ podczas późniejszych szybkich przebiegów
palcowych na klawiaturze moglibyśmy np. nie nadążyć wówczas z naszymi
myślami i palcami :)
Oto w skrócie ogólny zarys programowy
(częściowo
z programów Państwowych Szkół Muzycznych I st:
W
pierwszym etapie kształcenia po wstępnym zapoznaniu z budowa, ogólnym
działaniem instrumentu wykonawczego omówieniu roli aparatu wykonawczego
w grze na fortepianie jakim są palce, dłonie, nadgarstki, przedramię,
ramię i całe ciało, doskonalimy „wzięcie” dźwięku. Uczymy się grać
łącząc dźwięki, uderzając potarto i staccato. Uczymy się nazw
solmizacyjnych i literowych. Czytamy nuty w kluczu wiolinowym i basowym,
poznajemy metrum oraz wartości nut tj. ćwierćnuty, półnuty, półnuty z
kropką, ósemki, całe nuty oraz odpowiednie wartości pauz. Kształcimy
biegłość palcową poprzez rozwijanie niezależności obu rak, siły i
ruchliwości wszystkich palców. Uwrażliwiamy na dynamikę mezzoforte -
piano, oraz próbujemy rozróżniać melodię od akompaniamentu.
Czasami gramy gamy i pasaże. Dzięki gamom i pasażom,
rozwijamy poczucie tonalne, utrwalamy tonacje, wyrabiamy sprawność
wszystkich palców, wyrównujemy siłę brzmienia poszczególnych palców,
uczymy przesuwania ręki po klawiaturze w prawo i w lewo bez zbytecznych
wstrząsów i naprężeń, rozwijamy niezależność rąk i palców, oraz
wykorzystujemy różne problemy rytmiczne i artykulacyjne. Najpiękniejsze
utwory natomiast pozwalają na emocjonalne przeżycia.
W następnych etapach kształcenia
w grze na fortepianie, sukcesywnie doskonalimy m.in. umiejętności
atakowania i kończenia dźwięku legato, potarto i staccato prawą oraz
lewa ręką, a także oburącz w niezależności rąk.
Wprowadzamy połączenia frazowania z lewej do prawej ręki i odwrotnie
oraz uwrażliwienie na dźwięk w różnych formach. Doskonalimy umiejętności
operowania dynamiką oraz wprowadzamy zagadnienia crescenda i diminuenda.
W metrum rozszerzamy wartości do szesnastkowych grup rytmicznych oraz
bardziej zróżnicowanych.
W agogice, utrwalamy i
uwrażliwiamy tempo powolne i umiarkowane. Powoli staramy się zwiększać
siłę i ruchliwość związanych z podkładaniem palców i przekładaniem
palców. Rozszerzamy grę z zakresu opanowania gry na czarnych klawiszach
oraz poruszamy się w dźwiękach oktawy wielkiej i trzykreślnej.
W następnych etapach kształcenia
wprowadzamy ciągłość dwudźwięków w prawej ręce, powoli poszerzamy zakres
zagadnień związanych z chromatyką tj. znakami przykluczowymi i
przygodnymi. doskonalimy m.in. technikę frazowania i artykulacji w
niezależności rąk, uwrażliwienie na siłę dynamiki w różnych stylach
muzyki, zróżnicowanie grup rytmicznych w taktach ósemkowych,
szesnastkowych, dwudzielnych i trzydzielnych, biegłość palcową obu rąk
ze szczególnym naciskiem na usamodzielnienie czwartego i piątego palca
oraz polepszenie orientacji poprzez skoki na większe odległości i
nietypowe układy dźwięków. W gamach, pasażach i kadencjach, gramy w
tonacjach durowych krzyżykowych, sukcesywnie w następnych etapach
przechodzimy do innych. Przez cały okres kształcenia dopracowujemy
czytanie nut w kluczach wiolinowym i basowym ze stałym zwiększaniem
swobody w grze w tonacjach zawierających większą liczbę znaków
krzyżykowych
Ważna jest praca nad
umiejętnością własnej interpretacji utworów i rozwój inwencji twórczych,
które wykształcamy poprzez improwizację i kompozycję. Nacisk kładzie się
także na inne formy kształcenia artystycznego, które umieszczone są w
programie kształcenia gry na fortepianie tj. emisję głosu i śpiew,
teorię muzyki, prace w zespołach oraz występy artystyczne w celu
poszerzenia zdobytej wiedzy, spotkań z innymi instrumentalistami czy
wokalistami, podzielenia się doświadczeniami, sprawdzenia siebie,
wykształcania umiejętności współpracy czy uatrakcyjnienia przygotowanego
tematu do realizacji. Zajęcia trwają 60 min lub 30 minut, jeden lub dwa
razy w tygodniu indywidualnie lub w parach (z kolegą, koleżanką,
rodzicem lub innym opiekunem)
|
|